fbpx

kolor w reklamie

Znaczenie kolorów w reklamie i marketingu

Jaki wpływ mają na nas kolory?

Kolory w reklamie mają na nas bardzo dużo wpływ. Mówi się, że kupujemy oczami. Przyjrzyjmy się, jakie jest znaczenie kolorów w reklamie i marketingu.

Podczas ostatniego wyścigu na fotel prezydenta Białego Domu media zwracały uwagę na krawat Donalda Trumpa. Jego czerwony kolor miał mu dawać przewagę. Nie było to z pewnością bez znaczenia. Czerwony przyciąga uwagę, symbolizuję siłę i nawiązuje w tym przypadku do patriotyzmu – koloru flagi Stanów Zjednoczonych.

Jak duży wpływ na otoczenie mają kolory? Inspiracji można szukać wśród fauny i flory. Nie bez powodu kwiaty są w zdecydowanej większości kolorowe. Swoją barwą przyciągają owady, co daje większą szanse na zapylenie. Podobnie, jeśli chodzi o zwierzęta – często ich kolor pomaga w zdobyciu partnera, ale może być to również sygnał ostrzegawczy, świadczący np. o jadowitości.

Psychologia koloru w reklamie

Wróćmy do ludzi. Nasz mózg rozpoznając kolory, potrafi kojarzyć je z markami. O ich znaczeniu może świadczyć fakt, że duże firmy rejestrują kolor jako znak towarowy. Uczyniły to takie marki jak np.: Milka, Nievea, T-Mobile, Red-Bull, czy STIHL. Więcej informacji na ten temat: https://znakitowarowe-blog.pl/kolor-jako-znak-towarowy-monopol-na-barwe/

Konsumenci przy wyborze produktu bardzo dużą uwagę przykładają do kolorów. Wykorzystują to np. producenci samochodów. W swojej ofercie mają coraz szerszą ofertę kolorów do wyboru. W swoich działaniach idą nawet krok dalej, nadając im przyjemnie kojarzące się nazwy. Spójrzmy na kilka kolorów z palety BMW: czarny szafir, pomarańczowy zachód słońca, czy niebieski śródziemnomorski. Czyż nie wywołują przyjemnych skojarzeń?

Psychologia kolorów ma ogromne znaczenie przy naszych wyborach. Kolory takie jak czerwony, pomarańczowy, błękitny kojarzone są z impulsami zakupowymi. Czy to oznacza, że wszystkie marki powinny iść w kierunku tych kolorów? Oczywiście nie, ale warto wiedzieć jak dane kolory, działają na postrzeganie osób.

 

Kolor czerwony w reklamie

czerwony kolor w reklamie 1

zdj. Ferrari z powodzeniem wykorzystuje kolor czerwony

 

Czerwony to bardzo silny kolor, kojarzy się z miłością i władzą. Kolor ten pokazany w odpowiednim kontekście może potęgować uczucie strachu. Niewątpliwie zwraca na siebie uwagę. Każdy kierowca kojarzy stop i czerwone światło. Nakazują one nam natychmiastowego działania. W motoryzacji czerwony wykorzystywany jest do podkreślenia sportowych akcentów samochodu. Taki kolor zacisków hamulców, lakieru, czy przeszyć na tapicerce ma przyciągać wzrok potencjalnego klienta. W reklamie kolor ten jest powszechnie używany do promowania walentynek i horrorów.

 

Znaczenie koloru – żółty

ty kolor w reklamie

zdj. Yellow Label Tea Lipton

 

Żółty oznacza radość i szczęście. Kolor ten jest optymistyczny i ciepły. Chcesz przekazać klientowi inspirujący komunikat? Użyj tego koloru. Badania pokazują, że jego użycie powoduje zwiększenie gotowości do podjęcia akcji.

 

Pomarańczowy – połączenie żółtego i czerwonego

pomarańczowy kolor w reklamie

zdj. Allegro świetnie wykorzystuje kolor pomarańczowy. Na tym przykładzie widzimy też dużo czerwonego – koloru miłości. 

 

Pomarańczowy to połączenie energii czerwonego i radości bijącej z koloru żółtego. Barwa ta jest ciepła i daje poczucie komfortu. Potrafi też wzmagać nasz apetyt. Ogólnie kolor ten wpływa pozytywnie na nasze nastawienie i motywację.

 

 

Kolor zielony – znaczenie

zielony kolor w reklamie

zdj. Profesjonalnie wyglądająca strona BRAND24 z wykorzystaniem koloru zielonego

 

Kolor zielony to połączenie równowagi i harmonii. Kojarzy nam się z naturą, daje spokój i odpoczynek. Jest to również symbol wzrostu. Na pewno dobrze znają go osoby grające na giełdzie. W komunikacji marketingowej może być przydatny do pokazania jak produkt potrafi łagodzić stres. Powszechnie stosowany jest w przypadku produktów ekologicznych i w restauracjach.

 

 

Psychologia koloru niebieskiego

 

niebieski kolor w reklamie

zdj. Ciemnoniebieskie logo SKYMAKE

 

Niebieski w reklamie oznacza zaufanie i niezawodność. Kojarzy się ze stabilizacją i bezpieczeństwem. Jest to jeden z ulubionych kolorów na całym świecie (nasz również, szczególnie w ciemnym, granatowym wydaniu jak w logo SKYMAKE). Kolor ten jest łączony z biznesem i startupami, oraz światem finansowym. Niebieski to kolor odpowiedni do budowania relacji w marketingu, daje poczucie bezpieczeństwa. Jest to kolor chłodny, wykorzystują to producenci wody. W tym przypadku kojarzy się z orzeźwieniem. Powszechnie jest stosowany również na basenach i obiektach SPA.

 

 

Kolor fioletowy

fioletowy kolor w reklamie

zdj. Milka jest jednoznacznie kojarzona z kolorem fioletowym

 

Fiolet to połączenie energii czerwieni z niezawodnością niebieskiego. Jest to mieszanka wskazująca na równowagę. Używa się go do podkreślenia luksusu, lojalności, ale także magii. Jest to kolor, który kojarzy się z kreatywnością.

 

Kolor różowy

różowy kolor w reklamie

zdj. hebe używa różowego koloru nie tylko w przypadku logo

 

Różowy jest delikatniejszym wydaniem koloru czerwonego. Jest to kolor kojarzący się z uczuciami. Wyraża miłość, opiekuńczość i zrozumienie. Jest romantyczny, daje poczucie nadziei. Nie można jednak przesadzać z jego ilością, ponieważ wtedy może to być postrzegane jako pokaz słabości. Jest to kobiecy kolor, związany z kosmetykami, biżuterią i akcesoriami garderoby.

 

Kolor złoty – czy oznacza tylko luksus?

złoty kolor w reklamie

zdj. Złote logo marki CHEVROLET

 

Oprócz luksusu, złoty oznacza również pewność siebie. Pokazuje atrakcyjność i dobrobyt. Warto przemyśleć używanie koloru złotego w reklamie i marketingu, jednak nie przesadzając z jego ilością. Raczej używajmy go, by podkreślić pewne cechy naszego produktu.

 

Kolor czarny – znaczenie

czarny kolor w reklamie

zdj. Kolor czarny w wydaniu Apple

 

Czarny to kolor klasyczny, kojarzony z wyrafinowaniem i niezależnością. Czerń wydaje się być neutralnym kolorem. Jednak w odpowiednim kontekście i ilości można za jej pomocą pokazać zło, tajemnice, a nawet śmierć. Czarny to najczęściej używany kolor w tekście. Powód jest prosty. Czarny tekst na białym tle ma największy kontrast, a co za tym idzie, jest najlepiej czytelny. Korzystając z czerni, możesz podkreślić elegancję swoich produktów. Kolor ten jest w modzie od lat i nic nie zapowiada, aby klasyczna czerń miała znikać ze świata marketingu i reklamy.

 

Co oznacza kolor biały?

 

biały kolor w reklamie 1

zdj. DJI

 

Biały to następny z ponadczasowych kolorów. Symbolizuje czystość, niewinność i spokój. Często łączy się go z czernią, jako że te kolory razem świetnie kontrastują. Biały oznacza również coś nowego.

Jak widać istnieje naprawdę wiele sposobów na komunikację z klientem kolorami. Należy je dobierać odpowiednio w zależności od kontekstu i opowieści, którą chcemy przekazać. Zapraszamy do kontaktu, wykorzystajmy razem kolory w budowaniu Twojej marki.

Powiązane artykuły