Znaczenie kolorów w reklamie i marketingu
Jaki wpływ mają na nas kolory?
Kolory w reklamie mają na nas bardzo dużo wpływ. Mówi się, że kupujemy oczami. Przyjrzyjmy się, jakie jest znaczenie kolorów w reklamie i marketingu.
Podczas ostatniego wyścigu na fotel prezydenta Białego Domu media zwracały uwagę na krawat Donalda Trumpa. Jego czerwony kolor miał mu dawać przewagę. Nie było to z pewnością bez znaczenia. Czerwony przyciąga uwagę, symbolizuję siłę i nawiązuje w tym przypadku do patriotyzmu – koloru flagi Stanów Zjednoczonych.
Jak duży wpływ na otoczenie mają kolory? Inspiracji można szukać wśród fauny i flory. Nie bez powodu kwiaty są w zdecydowanej większości kolorowe. Swoją barwą przyciągają owady, co daje większą szanse na zapylenie. Podobnie, jeśli chodzi o zwierzęta – często ich kolor pomaga w zdobyciu partnera, ale może być to również sygnał ostrzegawczy, świadczący np. o jadowitości.
Psychologia koloru w reklamie
Wróćmy do ludzi. Nasz mózg rozpoznając kolory, potrafi kojarzyć je z markami. O ich znaczeniu może świadczyć fakt, że duże firmy rejestrują kolor jako znak towarowy. Uczyniły to takie marki jak np.: Milka, Nievea, T-Mobile, Red-Bull, czy STIHL. Więcej informacji na ten temat: https://znakitowarowe-blog.pl/kolor-jako-znak-towarowy-monopol-na-barwe/
Konsumenci przy wyborze produktu bardzo dużą uwagę przykładają do kolorów. Wykorzystują to np. producenci samochodów. W swojej ofercie mają coraz szerszą ofertę kolorów do wyboru. W swoich działaniach idą nawet krok dalej, nadając im przyjemnie kojarzące się nazwy. Spójrzmy na kilka kolorów z palety BMW: czarny szafir, pomarańczowy zachód słońca, czy niebieski śródziemnomorski. Czyż nie wywołują przyjemnych skojarzeń?
Psychologia kolorów ma ogromne znaczenie przy naszych wyborach. Kolory takie jak czerwony, pomarańczowy, błękitny kojarzone są z impulsami zakupowymi. Czy to oznacza, że wszystkie marki powinny iść w kierunku tych kolorów? Oczywiście nie, ale warto wiedzieć jak dane kolory, działają na postrzeganie osób.
Kolor czerwony w reklamie
zdj. Ferrari z powodzeniem wykorzystuje kolor czerwony
Czerwony to bardzo silny kolor, kojarzy się z miłością i władzą. Kolor ten pokazany w odpowiednim kontekście może potęgować uczucie strachu. Niewątpliwie zwraca na siebie uwagę. Każdy kierowca kojarzy stop i czerwone światło. Nakazują one nam natychmiastowego działania. W motoryzacji czerwony wykorzystywany jest do podkreślenia sportowych akcentów samochodu. Taki kolor zacisków hamulców, lakieru, czy przeszyć na tapicerce ma przyciągać wzrok potencjalnego klienta. W reklamie kolor ten jest powszechnie używany do promowania walentynek i horrorów.
Znaczenie koloru – żółty
zdj. Yellow Label Tea Lipton
Żółty oznacza radość i szczęście. Kolor ten jest optymistyczny i ciepły. Chcesz przekazać klientowi inspirujący komunikat? Użyj tego koloru. Badania pokazują, że jego użycie powoduje zwiększenie gotowości do podjęcia akcji.
Pomarańczowy – połączenie żółtego i czerwonego
zdj. Allegro świetnie wykorzystuje kolor pomarańczowy. Na tym przykładzie widzimy też dużo czerwonego – koloru miłości.
Pomarańczowy to połączenie energii czerwonego i radości bijącej z koloru żółtego. Barwa ta jest ciepła i daje poczucie komfortu. Potrafi też wzmagać nasz apetyt. Ogólnie kolor ten wpływa pozytywnie na nasze nastawienie i motywację.
Kolor zielony – znaczenie
zdj. Profesjonalnie wyglądająca strona BRAND24 z wykorzystaniem koloru zielonego
Kolor zielony to połączenie równowagi i harmonii. Kojarzy nam się z naturą, daje spokój i odpoczynek. Jest to również symbol wzrostu. Na pewno dobrze znają go osoby grające na giełdzie. W komunikacji marketingowej może być przydatny do pokazania jak produkt potrafi łagodzić stres. Powszechnie stosowany jest w przypadku produktów ekologicznych i w restauracjach.
Psychologia koloru niebieskiego
zdj. Ciemnoniebieskie logo SKYMAKE
Niebieski w reklamie oznacza zaufanie i niezawodność. Kojarzy się ze stabilizacją i bezpieczeństwem. Jest to jeden z ulubionych kolorów na całym świecie (nasz również, szczególnie w ciemnym, granatowym wydaniu jak w logo SKYMAKE). Kolor ten jest łączony z biznesem i startupami, oraz światem finansowym. Niebieski to kolor odpowiedni do budowania relacji w marketingu, daje poczucie bezpieczeństwa. Jest to kolor chłodny, wykorzystują to producenci wody. W tym przypadku kojarzy się z orzeźwieniem. Powszechnie jest stosowany również na basenach i obiektach SPA.
Kolor fioletowy
zdj. Milka jest jednoznacznie kojarzona z kolorem fioletowym
Fiolet to połączenie energii czerwieni z niezawodnością niebieskiego. Jest to mieszanka wskazująca na równowagę. Używa się go do podkreślenia luksusu, lojalności, ale także magii. Jest to kolor, który kojarzy się z kreatywnością.
Kolor różowy
zdj. hebe używa różowego koloru nie tylko w przypadku logo
Różowy jest delikatniejszym wydaniem koloru czerwonego. Jest to kolor kojarzący się z uczuciami. Wyraża miłość, opiekuńczość i zrozumienie. Jest romantyczny, daje poczucie nadziei. Nie można jednak przesadzać z jego ilością, ponieważ wtedy może to być postrzegane jako pokaz słabości. Jest to kobiecy kolor, związany z kosmetykami, biżuterią i akcesoriami garderoby.
Kolor złoty – czy oznacza tylko luksus?
zdj. Złote logo marki CHEVROLET
Oprócz luksusu, złoty oznacza również pewność siebie. Pokazuje atrakcyjność i dobrobyt. Warto przemyśleć używanie koloru złotego w reklamie i marketingu, jednak nie przesadzając z jego ilością. Raczej używajmy go, by podkreślić pewne cechy naszego produktu.
Kolor czarny – znaczenie
zdj. Kolor czarny w wydaniu Apple
Czarny to kolor klasyczny, kojarzony z wyrafinowaniem i niezależnością. Czerń wydaje się być neutralnym kolorem. Jednak w odpowiednim kontekście i ilości można za jej pomocą pokazać zło, tajemnice, a nawet śmierć. Czarny to najczęściej używany kolor w tekście. Powód jest prosty. Czarny tekst na białym tle ma największy kontrast, a co za tym idzie, jest najlepiej czytelny. Korzystając z czerni, możesz podkreślić elegancję swoich produktów. Kolor ten jest w modzie od lat i nic nie zapowiada, aby klasyczna czerń miała znikać ze świata marketingu i reklamy.
Co oznacza kolor biały?
zdj. DJI
Biały to następny z ponadczasowych kolorów. Symbolizuje czystość, niewinność i spokój. Często łączy się go z czernią, jako że te kolory razem świetnie kontrastują. Biały oznacza również coś nowego.
Powiązane artykuły